Ekspert SOS Maj 29, 2018

Wiek, doświadczenie w kierowaniu autem i historia ubezpieczenia to nie wyłączne parametry, jakie modelują cenę polisy. Jednakowo istotne jest to, którym jeździsz pojazdem, a niewątpliwie, jaką posiada on objętość silnika. Im będzie większa, tym więcej będziesz musiał zapłacić za polisę. Już na etapie zakupu pojazdu zastanów się, czy wielkie auto będzie Ci potrzebne. Oczywiście, jeśli obowiązkowo musisz jeździć samochodem terenowym z potężną objętością silnika, nie namawiamy Cię do zmiany woli. Licz się niemniej jednak z tym, iż za ubezpieczenie będziesz musiał zapłacić dużo więcej aniżeli za polisę na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Kierowcom samochodów z sporą pojemnością silnika przypisuje się większe ryzyko sprawienia szkody. Przy większej pojemności samochód może osiągać wyższą prędkość. TU przyjmują więc stereotypowe założenie: ktoś kto ma takiego rodzaju pojazd, wcześniej czy później będzie chciał sprawdzić jego możliwości na drodze.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Cena polisy odpowiedzialności cywilnej dla samochodu z pojemnością silnika ponad 3500 cm3 może być ponad 60% droższa aniżeli dla samochodu z pojemnością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu ubiegłego roku właściciele samochodów płacili średnio za ochronę OC:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Patrząc na wyżej wymieniony podział łatwo napomknąć, iż cena odpowiedzialności cywilnej nagle rośnie przy pojemności silnika powyżej 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za auto z wysoką objętością silnika są te same dla młodych i starszych kierowców aut? Przeprowadziliśmy kalkulację opłat polis OC na przykładzie 2 kierowców pojazdów w odmiennym wieku. Obaj kierowcy mają identyczny samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (w  momencie kalkulacji zmienialiśmy tylko pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z maksymalnymi ulgami będzie musiał zapłacić za najtańsze ubezpieczenie odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od 12 miesięcy ma uprawnienia do kierowania pojazdu i nie ma jeszcze zniżek w OC musi się liczyć ze znacznie większą ceną za obowiązkowe ubezpieczenie:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja widać różnica pomiędzy najtańszym i najdroższym ubezpieczeniem dla młodocianego użytkownika wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale jedynie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Zarówno młodzi, jak i doświadczeni kierowcy pojazdów mają obowiązek zapłacić więcej za OC samochodu z znaczną objętością silnika. Jednak najmłodsi właściciele będą musieli w związku z tym wyszperać z kieszeni stanowczo więcej pieniędzy. W związku z tym, to zasadniczo oni muszą rozważyć, czy nie korzystniej na start nabyć nieco “słabszy” pojazd.
A co z kierowcami, którzy posiadają aktualnie samochód z dużą pojemnością silnika i nie planują go zmieniać? Zalecamy im porównanie propozycji kilku ubezpieczycieli i wybór tego, które będzie najmniej rygorystyczne w ocenie niebezpieczeństwa ubezpieczeniowego.