Ekspert SOS Wrzesień 22, 2018

Brak przymusowego asekurowania odpowiedzialności cywilnej stanie się jeszcze bardziej nieznośny dla portfela. Wpływy z mandatów dla Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego będą w dalszym ciągu wyższe. Powód jest zwykły – Egzystuje się nam lepiej. To nie dowcip.

Oblicz cenę OC – uniknij kary za brak ubezpieczenia.

Spowodowałeś wypadek bez polisy ubezpieczeniowej odpowiedzialności cywilnej? UFG  pokryje za ciebie koszty zadośćuczynienia, aczkolwiek w późniejszym czasie wystawi niezwykle znaczący rachunek. Rekordziści będą musieli zwrócić przeszło milion zł. żeby uregulować koszty działalności, UFG nakłada kary na roztargnionych. Analogicznie z kilkuletnim kierunkiem, od początku roku ponownie zapłacimy więcej.

Brak OC wysokość kary w 2019

Wszelka luka w zakupie obligatoryjnej umowy odpowiedzialności cywilnej dla samochodu jest szczegółowo odnotowywana przez UFG. Wysokość sankcji zależna jest od najniższej krajowej. Ta z kolei modyfikowana jest prawnie i w 2019 roku znów podrośnie.
W tej chwili najniższa krajowa wynosi 2100 złotych, co w wypadku niewykupienia polisy ubezpieczeniowej OC przez przeszło 14 dni znaczy sankcję 4200 złotych. Oprócz tego rząd przyjął ostrożną wersję podwyżki płacy minimalnej, co świadczy, że najmniejsze wynagrodzenie na poziomie 2220 zł. To automatycznie przekłada się na wyższe mandaty od 1 stycznia 2019 roku. Wtedy za dłuższy niedostatek polisy OC będziemy musieli płacić nawet 4440 złotych.

To i tak znikoma podwyżka, mając na uwadze, że inna partia rządowa popierała podwyżkę podnoszącą honorarium do 2278 złotych, a kolejna radziła płace na pułapie 2383 złotych.
Winno się mieć na uwadze, że 4440 zł będzie obowiązywało posiadaczy aut osobowych. Więcej zapłacą jednostki poruszające się samochodami ciężarowymi a także autobusami (3-krotność płacy minimalnej, obecnie 6300 zł). Osoby, które spóźnią się maksymalnie 3 dni z wykupem OC, mogą liczyć na redukcję kary do 20 proc. największej sumy. Spóźnienie od 4 do 14 dni oznacza obowiązek zapłacenia 50 procent maksymalnej sankcji. Planowane podwyżki przedstawiamy w tabeli poniżej.

W minionym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zdobył przychody na pułapie 158,4 mln złotych. Przesłano więcej niż 80 000 wezwań do kierowców nieasekurowanych aut. To o 13 procent więcej niż w 2016 roku. Wszystko dzięki działalności „wirtualnego policjanta”, inaczej programu analizującego dane UFG wraz z danymi z firm ubezpieczeniowych.
Deficyt zabezpieczenia nie może zostać pominięty. Przeszło tysiąc posiadaczy pojazdów dalej spłaca dług do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z racji kolizji, które spowodowali jeszcze w latach 90. Jeden z rekordzistów to między innymi nieletni motocyklista, jaki pod wpływem alkoholu uderzył w rowerzystkę, jaka zmarła na miejscu.
Pracownicy UFG podkreślają, iż najczęstszymi powodami prolongowania polisy odpowiedzialności cywilnej jest wygaszenie asekurowania wykupionego przez ubiegłego posiadacza auta, nieopłacenie którejś z rat czy też przekonanie, iż pojazd rozwalony nie ma obowiązku być asekurowany. To błąd – każdy zarejestrowany samochód musi mieć wykupioną polisę Odpowiedzialności cywilnej.